https://www.health.harvard.edu/blog/mindfulness-meditation-helps-fight-insomnia-improves-sleep-201502187726

 

Tips voor een gezonde slaap

NSWO; Dr. H.M.J.C. Verbeek, Centrum voor Slaap-Waak stoornissen, Kempenhaeghe

  • Ontspan voor het slapen gaan.
  • Houd regelmatige bedtijden aan, met name op dezelfde tijd opstaan.
  • Blijf niet te lang op bed liggen (richtlijn = 8 uur).
  • Gebruik het bed om te slapen of te vrijen. Ga pas naar bed wanneer u zich slaperig voelt en sta even op als u niet kunt slapen binnen 20-30 minuten.
  • Beperk het lezen of tv kijken vóór het slapen gaan in bed tot maximaal 20 minuten.
  • Reserveer vroeg op de avond een piekermoment waarin u de afgelopen en de volgende dag doorneemt.
  • Een dutje ’s avonds is sterk af te raden, een kort dutje overdag (maximaal 30 minuten) is geen probleem als het uw slaap ‘s nachts niet verslechtert.
  • Draai de wekker om zodat u er niet steeds op kunt kijken.
  • Vermijd cafeïne na 18:00 uur. Cafeïne zit in koffie, thee, cola en chocolade(melk).
  • Gebruik alcohol niet als slaapmuts, één tot twee glazen verspreid over de avond kan geen kwaad.
  • Lichamelijke activiteit overdag is gewenst.